سلام بر امام مهدی عج

مروری بر سی دی امام مهدی عج

سلام بر امام مهدی عج

مروری بر سی دی امام مهدی عج

خروج یمانی در کتاب آیتی

یمانی در آینه روایات و تاریخ  اصل ظهور مردی از سرزمین یمن در آخرالزمان، مسلم است و روایات متعددی نیز بر آن دلالت می کنند که برخی از آن ها معتبرند. این روایات، از پیامبر اکرم(ص)، امام علی(ع)، امام باقر(ع) امام صادق(ع) و امام رضا(ع) و نیز تعدادی از صحابه، هم چون عماریاسر نقل شده است؛ مثلا امام صادق(ع) در روایت صحیحه ای در پاسخ به این سوال که فرج شیعیان شما چه زمانی خواهد بود، فرمودند:  ….وظهر الشامی و اقبل الیمانی و تحرک الحسنی خرج صاحب هذا الامر من المدینه الی مکه؛(45)  ….هنگامی که شامی ظاهر شود و یمانی آشکار گردد و حسنی جنبش خود را آغاز کند، صاحب این امر از مدینه به سمت مکه برود.  از نخستین کتاب های روایی که این روایات را ذکر کرده اند، می توان به مختصر اثبات الرجعه از فضل بن شاذان، کافی، الغیبه نعمانی، کمال الدین و تمام النعمه، الغیبه و امالی شیخ طوسی، و در منابع اهل سنت به صحیح بخاری، صحیح مسلم و الفتن نعیم بن حماد اشاره کرد. بی گمان تعدد این روایات و قدیمی بودن منابع آن و نیز جود احادیث معتبر در این میان مجموعه این روایات، جای هیچ گونه تردیدی در اصل این مسئله باقی نخواهد گذاشت. این مسئله آن قدر مسلم بوده که در طول تاریخ، افراد مختلفی با عنوان قحطانی (یمانی) دست به قیام زده اند…..  http://www.ghadeer.org/Book/2625/396694  روایت کتاب کافی که واژه محتومات در آن نیامده بر روایت کمال الدین ترجیح دارد و از ین رو حتمی بودن جنبش یمانی، اثبات پذیر نیست…..  نام یمانی  در مورد نام واقعی یمانی حدیثی از پیشوایان معصوم(ع) به دست ما نرسیده است. عدم تصریح به نام این شخصیت بزرگ بتواند در زمان مقرر، رسالت مقدس خود را به انجام رساند. اما در کلمات غیر معصومان و در منابع اهل سنت اشاره هایی به نام این شخصیت شده است، از جمله:  علامه مجلسی از کتاب مشارق الانوار برسی از کعب بن حارث از سطیح کاهن چنین روایت می کند:  ….ثم یخرج من صنعا الیمن البیض کالقطن اسمه حسین او حسن فیذهب بخروجه غمر الفتن فهناک یظهر مبارکا زکیا و هادیا مهدیا؛(73)  ….سپس از صنعای یمن مردی سفید، بسان پنبه به نام حسین یا حسن قیام می کند و با قیام او سختی فتنه ها پایان می یابد. در این هنگام شخصیت مبارک و پاک و هدایت کننده و هدایت شده ظهور می کند…..  http://www.ghadeer.org/Book/2625/396705  …….نکته آخری که از روایات پیشین به دست می آید، وجوب اعانت و همراهی با یمانی است. امام باقر(ع) در ادامه روایت قبلی فرموده اند:  و اذا خرج الیمانی فانهض الیه فان رایته هدی و لایحل لمسلم ان یلتوی علیه فمن فعل ذلک فهو من اهل النار لانه یدعو الی الحق و الی طریق مستقیم؛(140)  چون یمانی خروج کرد به سوی او بشتاب؛ زیرا پرچم او پرچم هدایت است و بر هیچ مسلمانی جایز نیست که با او مقابله نماید. پس هر کس چنین کند، او اهل آتش خواهد بود، زیرا او به حق و راه مستقیم فرا می خواند.  مطلب یاد شده گرچه تنها در یک روایت آمده است، اما از آن جا که روایات متعددی بر شخصیت مثبت و اصلاح طلبانه جنبش او دلالت داشتند، لزوم همکاری و مساعدت او بر اساس موازین دینی ثابت می شود و اثبات آن نیاز به روایت مستقلی ندارد. البته به نظر می رسد، جانب داری و حمایت از یمانی که وظیفه همه مومنان است، لزوما به معنای پیوستن به یمانی و حضور در میان سپاهیان وی نیست، زیرا در روایات متعددی به مومنان سفارش شده است تا هنگام قیام سفیانی که با قیام یمانی همزمان است، برای یاری امام مهدی (عج) به سوی مکه بشتابند، از جمله امام باقر(ع) در روایت معتبری فرموده اند…..  و خروج الیمانی من الیمن مع الرایات البیض؛(121)  قیام یمانی از یمن همراه با پرچم های سفید خواهد بود.  http://www.ghadeer.org/Book/2625/396694   به هر تقدیر معیارهایی که در روایات آمده اند، بدین قرارند:  1. قیام یمانی از سرزمین یمن آغاز خواهد شد.  2. این جنبش با خروج سفیانی در شام همزمان خواهد بود. بر این اساس، قیامی که آغازش از یمن باشد و یا با خروج سفیانی هم زمان نباشد، قطعا قیام یمانی نیست.  علاوه بر این دو ویژگی ملموس که برای همگان به سادگی قابل شناسایی است، ویژگی دیگری نیز برای تشخیص یمانی می توان ارائه کرد که به کارگیری آن علاوه بر دقت، به گذر زمان هم نیازمند است: یمانی واقعی، فضیلت گرا و ارزش محور است. این شاخصه نیز می تواند معیار مناسبی برای شناسایی یمانی واقعی باشد. بی گمان بر اساس این معیار وجود رگه های انحرافی هم چون فاصله گرفتن از معیارهای دینی، انحراف از مسیر عدالت، سوءاستفاده از امکانات و …. در کسی که خود را یمانی می خواند، بهترین گواه بر دروغ گو بودن اوست. البته از آن جا که عموما رهبران حرکت های اجتماعی در آغاز تصویر مطلوبی از خود به نمایش می گذارند، ارزیابی دقیق شخصیت آن ها در کوتاه مدت امکان پذیر نیست، لیکن با دقت در سخنرانی ها، واکنش ها و موضع گیری های آنان در دراز مدت می توان تا حدودی از چهره واقعی آنان پرده برگرفت.  معیارهای یاد شده علاوه بر این که از جنبه سلبی آن مفید بوده و می توان با توجه به آن ها مدعیان دروغین را شناسایی کرد؛ اگر برای تعیین دقیق مصداق یمانی واقعی کافی نباشد، دست کم به کمک آن ها می توان به تشخیص یمانی واقعی نزدیک شد

خروج سفیانی

http://www.ghadeer.org/Book/2625/396729

برای این که شناسایی سفیانی به سادگی امکان پذیر باشد، در تعدادی از روایات، ویژگی های چهره و قیافه او نیز بیان شده است. این ویژگی ها بدین قرار است: ازرق (کبود چشم)، اعور (شبیه یک چشم)، وحش الوجه (دارای صورت وحشت انگیز)، اشقر (سرخ و سفید آن که سرخی بر سفیدی اش غالب باشد)، احمر (سرخ روی)، جدری (آبله رو)، ضخم الهامه (بزرگ سر)، ربعه (میانه بالا).
از جمله امام علی (ع) در توصیف او فرموده اند:
یخرج ابن آکله الاکباد من الوادی الیابس و هو رجل ربعه، وحش الوجه، ضخم الهامه بوجهه اثر جدری اذا رایته حسبته اعور…؛(۲۰۰)
فرزند زن جگرخوار از سرزمین خشک قیم می کند. او مردی میانه بالا، با صورتی وحشت انگیز، درشت سر و آبله روست. اگر او را ببینی گمان می بری یک چشم است… .
از میان روایاتی که این ویژگی را بیان کرده اند،(۲۰۱) تنها حدیثی معتبر است که او را سرخ روی مایل به سفید و کبود چشم معرفی می کند.
امام صادق (ع) در این روایت معتبر فرموده اند:
انک لو رایت السفیانی لرایت اخبث الناس، اشقر، احمر، ازرق…؛(۲۰۲)
تو اگر سفیانی را ببینی، پلیدترین مردم را دیده ای. او سرخ روی مایل به سفیدی و کبود چشم است… .

http://www.ghadeer.org/Book/2625/396732

حرکت سفیانی از نشانه های حتمی و قطعی است و در ماه رجب روی خواهد داد.

در روایت چهارمی، قیام سفیانی پس از قیام مردی از صنعا (پایتخت یمن) دانسته شده است

….سفیانی سپاهی هفتاد هزار نفری را به سوی کوفه گسیل می دارد… در این حال (که لشکر سفیانی در حال قتل و غارت کوفیان است)

پرچم هایی از خراسان حرکت می کنند و به سرعت منازل را می گذرانند، در میان آن ها برخی از اصحاب قائم(عج) نیز حضور دارند.

————-

 مجموع روایات در این که محل خروج سفیانی سرزمین شام است، اتفاق نظر دارند.

—————

http://www.ghadeer.org/Book/2625/396735

اولین سرزمینی که خراب می شود، شام است. در این هنگام سه پرچم با یکدیگر به نزاع برمی خیزند:

پرچم اصهب و ابقع و سفیانی. سفیانی با ابقع مواجه می شود، با یکدیگر می جنگند.

سفیانی او و یارانش را می کشد، و پس از آن اصهب را می کشد… .

—————

http://www.ghadeer.org/Book/2625/396738

روایتی، مخالفان سفیانی را حسنی، اموی و قیسی نام برده است.(۲۴۷)
در روایات دیگری، منصور یمانی،(۲۴۸) و در سه روایت، ابقع،(۲۴۹) و در روایتی، اصهب
از مخالفان سفیانی بر شمرده شده اند
که همگی در جنگ با سفیانی شکست خواهند خورد.

———————–

http://www.ghadeer.org/Book/2625/396738

سفیانی پس از تصرف کردن مناطق پنج گانه، به مدت حمل زن (نه ماه) حکم خواهد راند…. .

نبرد قرقیسیا

سفیانی پس از سرکوب مخالفان، هدفی جز حمله به عراق ندارد. از این رو، با سپاهی بزرگ به سمت عراق رهسپار می شود.

در میانه راه، در منطقه ای به نام قرقیسیا (شهری در سوریه در محل اتصال رود خابور و فرات)(۲۵۵) جنگ

هولناک درمی گیرد و بسیاری کشته می شوند

لیست کتب درباره امام دوازدهم عج

آخرالزمان؛ شرایط ظهور باطنی‌ترین بُعد هستی

اصغر طاهرزاده

اتّفاق در مهدی موعود علیه السّلام

سیّد علی اکبر قرشی‏

امام مهدی علیه السّلام از ولادت تا ظهور

آیت الله سید محمد کاظم قزوینی‏

انتظار (فصلنامه ی تخصصی مطالعات ویژه امام مهدی (عج))

بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج)

انتظار موعود فصلنامه علمی – تخصصی ویژه امام مهدی (عج)

سال چهارم، شماره پانزدهم، بهار 1384

مرکز تخصصی مهدویت

او خواهد آمد

علی‏ اکبر مهدی پور

بررسی تطبیقی مهدویت در روایات شیعه و اهل سنّت

دکتر مهدی اکبر نژاد

برگی از آسمان (شرحی بر توقیعات حضرت مهدی علیه السّلام)

حجت الاسلام میرزا علی بابائی

بصیرت و انتظار فرج

اصغر طاهرزاده

به سوی حکومت جهانی امام مهدی (علیه السّلام)

علی اکبر حصاری‏

پرچم هدایت «سیمای شکوهمند حضرت مهدی

 عجلّ اللّه تعالی فرجه الشّریف»

محمد رضا اکبری‏

تأمّلی در نشانه های حتّمی ظهور

نصرت اللّه آیتی

تاریخ عصر غیبت

پورسید آقایی، جباری، عاشوری، حکیم‏

تاریخ عصر غیبت

سید مجید پور طباطبائی

ترجمه غیبت نعمانی

ابو عبد اللَّه محمّد، کاتب نعمانی‏

جایگاه و معنی واسطه فیض

اصغر طاهرزاده

جهانگشای عادل

سیّد جمال الدّین دین‏پرور

چشم به راه مهدی

جمعی از پژوهشگران حوزه علمیه قم

حکومت جهانی مهدی(عج)

آیت اللّه ناصر مکارم شیرازی

خورشید غایب

ثقّه المحدّثین میرزا حسین نوری‏

خورشید مغرب غیبت، انتظار،تکلیف

محمد رضا حکیمی‏‏‏‏‏‏‏

دعای ندبه، زندگی در فردایی نورانی

اصغر طاهرزاده

راز طول عمر امام زمان (عج)

علی اکبر مهدی پور

رجعت

محمدرضا ضمیری‏

رمز ظهور نور

محمد حسین رحیمیان‏

رهبری بر فراز قرون ( گفتگو درباره امام مهدی (ع) )

آیه اللّه شهید سید محمد باقر صدر

زندگانی خاتم الاوصیاء

باقر شریف قرشی‏

زیارت آل یس – نظر به مقصد جان هر انسان

اصغر طاهرزاده

سلام بر مهدی

آیت اللَّه سید محمد کاظم قزوینی‏

سیره عملی اهل بیت امام مهدی علیه السّلام

سید کاظم ارفع

شناخت زندگی بخش (گفتارهایی در شناخت آخرین حجّت حق)

ابراهیم شفیعی سروستانی‏

طلیعه ظهور

صالح عطار زاده

عصر ظهور

علی کورانی

عوامل ورود به عالم بقیت اللّهی

اصغر طاهرزاده

فلسفه حضور تاریخی حضرت حجّت(عج)

اصغر طاهرزاده

قیام و انقلاب مهدی(عج)

متفکر شهید استاد مرتضی مطهری‏‏‏‏‏‏‏‏

مبانی معرفتی مهدویّت

اصغر طاهرزاده

متن و ترجمه کمال الدّین و تمام النّعمه جلد 2

شیخ صدوق

متن و ترجمه کمال الدّین و تمام النّعمه جلد1

شیخ صدوق

مجموعه شمیم عرش – تشرف یافتگان (دفتر اول)

پژوهشکده تزکیه اخلاقی امام علی علیه ‏السلام

مسجد مقدس جمکران تجلیگاه صاحب الزمان

روحی و ارواح العالمین له الفداء

سید جعفر میر عظیمی

مهدی (عج) معجزه جاودان

محمد حسین طسوجی

مهدی موعود

سیدعلی ‏اکبر قرشی‏

موعود شناسی و پاسخ به شبهات

علی اصغر رضوانی‏

مکیال المکارم

(در فوائد دعا برای حضرت قائم (علیه السّلام) / جلد اول

سید محمد تقی موسوی اصفهانی‏

مکیال المکارم

(در فوائد دعا برای حضرت قائم (علیه السّلام) / جلد دوم

سید محمد تقی موسوی اصفهانی

نجم الثّاقب

میرزا حسین طبرسی نوری معروف به محدث نوری

نشانه های ظهور امام عصر (عج) در

روایات معصومین علیهم السّلام 

علیرضا فقیهی و علی عبدالهی

نشانه های ظهور او

مرحوم حاج شیخ محمد خادمی شیرازی‏

برچسب‌ها: لیست کتب مهدوی

+  m14e12.ir  | نظرات

گل نرگس کجایی تو
چرا جانم نمی آیی
———